onsdag 25 november 2015

Det är över nu

I 25 dagar höll jag ut och det var en trädgårdstomte som fällde mig. Jag pratar om mitt köpstopp på pysselgrejer och min överenskommelse med Oskar.

Jag tar det från början. Idag har jag varit på fackombudskurs i stan hela dagen. Eftersom hela dagen skulle tillbringas i ett rum utan fönster bestämde jag mig för att gå ut en sväng på lunchen och få lite dagsljus. Som av en händelse hamnade jag på Skapa. Min plan var hela tiden att bara köpa sånt som jag verkligen behövde, dvs ett set med strumpstickor och en rulle washitejp till jobbet. Men så fanns de ju där, hängande på en krok, gjutformarna för trädgårdstomtar som jag har tänkt köpa sedan i somras men de har alltid varit slut. Jag slet åt mig en och betalade hela rasket innan mitt samvete skulle hinna stoppa mig.
564 kr för en liten tomteform. Jag lär få gjuta en hel tomtearmé för att den ska betala sig.

Ingen var lyckligare än mitt lilla gossebarn när hans karaktärslösa mor berättade om sitt senaste inköp. I ärlighetens namn hade jag tänkt bryta överenskommelsen så småningom för att Oskar skulle få sina pengar men inte efter bara 25 dagar. Oskar har verkligen blivit en skicklig förhandlare under den här tiden, han har varit tufft att övertyga många gånger.

Nu är jag iallafall fri att pysselshoppa hur mycket jag vill men jag ska nog ändå fortsätta försöka att låta bli. Jag behöver verkligen inte mer pysselgrejer och att inte kunna köpa något nytt gör att jag  ser det  jag faktiskt har med helt nya ögon.

Det här kan låta som en konstig "sjuka" och jag vet genom olika pysselgrupper på Facebook att jag inte är ensam. Inte sagt att det för den skull gör detta beteende särskilt sunt. Men roligt är det.

/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar