tisdag 28 juni 2016

Varning för garnnörderi!

Jag trodde att jag var färdig med garnfärgandet efter förra sommarens intensiva garnkokande men så hittade jag det hör klippet på Youtube en natt när jag inte kunde sova och jag var fast igen. Självklart måste det testas.


Dagen efter åkte jag till närmsta garnsäljande butik och köpte två nystan vitt raggsocksgarn.


Jag började med att nysta upp garnet till bollar och ploppade ner den i ett gult färgbad. När de legat där efter konstens alla regler nystade jag om det så att det som var innerst i nystanet tidigare nu är ytterst. Nu fick garnet gå ner i ett rött färgband och ligga till sig. 

Efter härvande och tvättande av garnet kunde jag äntligen se resultatet:


Det blev knallgult-ljusgult-nästanvitt- vitrödspräckligt-rött. Jag blev hyfsat nöjd med detta första försök. Det enda jag skulle önska vore att det röda partiet hade varit längre. Om färgningstekniken kan jag säga att det det var ganska blött, slabbigt och lite tråkigt med allt nystande och härvande av drypvått garn men det var spännande att se resultatet. Jag kommer definitivt att göra nya försök.



Lite roliga bilr nystanen när man nystar dem på nystmaskinen. De här två ska så småningom bli höga strumpor stickade från tån med det röda längst fram i tårna. 

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar